سفر به ترکبه با تور ترکیه

تور ترکیه ارزان قیمت با یلداسیرپارسیان موقعیت جغرافیایی ترکیه و همجواری آن با کشورهاب اروپایی,روی فرهنگ وآداب ورسوم مردم  ترکیه تأثیر بسزایی گذاشته است. ترکها مردمی خانواده دوست و خونگرم هستند.مرد ریس خانواده محسوب می شود و زن طبق قانون , بعد از ازدواج از نام خانوادگی شوهرش استفاده می کند.چند همسری در ترکیه غیرقانونی است و ازدواج ها باید رسمأ ثبت شوند و ازدواج مذهبی , به تنهایی, و بدون ثبت قانونی , غیرقانونی می باشد.

مراسم ازدواج در ترکیه همراه بارسوم وعقاید خاصی است.مثلأ هنگامی که دختری ازدواج میکند تمام دوستان وی نامشان رادرون کفش عروس مینویسند ودر پایان مراسم ازدواج اگرکسی نامش از داخل کفش پاک شده باشد, به این معنی است که به زودی ازدواج خواهد کرد.

درمحله های ترکیه تقریبأ هیچ محله ای بدون قهوه خانه نیست ومردهای ترک ساعت ها با دوستانشان در کافه ها وقهوه خانه ها می نشینند وصحبت می کنند.زنان هم برای چای بعد از ظهر درزمان های معینی , به نام دوره های 7 تا 17 روزه , با دوستان و همسایگان خود در یک جا جمع می شوند.

اگرچه مردم ترکیه به خاطربرخورد با فرهنگ های اروپایی غیررسمی ترشده اند, اما با این حال همچنان اصطلاحات مؤدبانه و تعارف در بین آنها وجود دارد.مثلأ واژه آبی به معنای برادر بزرگتر ع درمقابلش قارداش به معنای برادر, آبلا به معنای خواهربزگتر در مقابل باجی به معنای خواهر , برای ایجاد تمایز بین بزرگ تر و کوچک تر استفاده میشود.

ترکها مردم مهمان نوازی هستند.آنها ازدعوت مهمان به منازلشان لذت می برند.اگر مهمانان زود از خانه بروند ,نوعی بی احترامی به صاحب منزل وحمل برخوش نگذشتن به مهمان میشود.در مواقع عزاداری , همسایگان تا روز سوم غذاهای آماده شده ی خورا به منزل داغدیده می فرستند.حلوانیز تنها غذایی است که خانواده مرحوم می پزد و برای همسایگان می فرستد. دوستان نزدیک مرحوم حلوا را آماده می کنند ؛ به طوری که نفر اول , ملاقه را به نفر بعد می سپارد و او هم در حالی که حلوا را هم ی زند , به ذکر خاطره ای از آن مرحوم میپردازد.معمولأ حلوا زمانی آماده می شود که تمام افراد حاضر درمورد مرحوم به ذکر جمله ای پرداخته باشند. این مراسم ساده سبب می شود که مردم از اوقات خوش خود با آن مرحوم حرف بزنند وبرای لحظه ای غم خودرا فراموش کنند و پیوندهای بین خودرا محکم نمایند.