تجارت خانوادگی


خانواده نقش مهمی در زندگی و کار ترک‌ها ایفا می‌کند. بسیاری از فعالیت‌های تجاری در ترکیه، خانوادگی است و یا تاثیر روابط خانوادگی بر آن بسیار قوی است. از این رو، هیچ بعید نیست که میان نفرات مذاکره کننده طرف ترک، روابط خانوادگی برقرار باشد. دانستن این موضوع می‌تواند در هدایت مذاکرات، بسیار مهم باشد.

رفتن به ترکبه با تور ارزان قیمت ترکیه

تور ترکیه ی ارزان قیمت

آشنایی


ترک‌ها با کسی که با وی سابقه آشنایی دارند، بسیار راحت‌تر رابطه تجاری برقرار می‌‌کنند. از این رو، می‌کوشند تا در آغاز مذاکرات، مدتی را صرف آشنایی با خصوصیات، علایق و دیدگاه‌های عمومی طرف مقابل کنند.


آغاز نشست


ترک‌ها هر مذاکره‌ای را با احوال‌پرسی‌های عمومی و پرداختن به مسایلی که رابطه مستقیمی با مذاکرات ندارند، آغاز می‌کنند و گاه این صحبت‌ها را به مدت طولانی ادامه می‌دهند. آنها علاقه مفرطی به فوتبال و کشتی دارند و ممکن است مدتی در این باره صحبت کنند. تیم‌های فوتبال مورد علاقه بیشتر آنها گالاتاسرای، فنرباغچه و بشیکتاش است.


نشست‌های غیررسمی


در حین مذاکرات، ترک‌ها برای شما نشست‌هایی ترتیب می‌دهند. آنها شاید شما را به رستوران، دیدار از مناطق دیدنی و حتی خانه خویش دعوت کنند. این ملاقات‌ها بسیار مهم است. تجربه نشان می‌دهد که بسیاری از توافقات تجاری نه در پشت میز مذاکره که در طول این ملاقات‌ها به ثمر می‌نشیند.


نظم جلسات


تاجر ترک تمایل به انجام چند کار به صورت هم‌زمان دارد. در طول یک جلسه کاری، وی ممکن است به تلفن جواب دهد یا نفرات دیگری را به حضور بپذیرد. جلسات کاری ساختار مشخص و سیستماتیکی ندارند و ممکن است بسیار بیشتر از زمان پیش‌بینی شده به درازا بیانجامند. بنابراین تاخیر در زمان آغاز جلسات نیز چندان عجیب نیست. از این رو، شما باید آماده صرف انرژی اضافی در این رابطه باشید.


سن


سن نقش مهمی در روابط بازی می‌کند. از نظر ترک‌ها هر چه طرف مقابل مسن‌تر باشد، بیشتر قابل اعتماد است.


تشریح منافع